terug naar vorige

Ik huur: Huuropzeg

Ook als je beslist om niet langer te huren bij SW+, dan hebben we graag dat de huuropzeg op een ordelijke manier verloopt. We geven je graag een overzicht hoe wij het graag aanpakken.


Huuropzeg

Als je beslist om niet meer bij SW+ te huren, moet je ons dit officieel laten weten. Je kan een brief sturen, een opzegdocument bij ons op kantoor invullen of een e-mail sturen.

De standaard opzegtermijn is drie maanden. Die termijn begint te lopen op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de opzegging werd gegeven.

Bijvoorbeeld: je stuurt ons een brief op 12 april. Dan start jouw opzeg op 1 mei en duurt tot en met 31 juli.

Er zijn enkele uitzonderingen mogelijk waarbij de opzegtermijn maar 1 maand is:

  • je verhuist naar een rust- en verzorgingstehuis
  • de huurder is overleden en de familie zet het huurcontract stop

Tijdens de opzegperiode kunnen er kandidaat-huurders naar jouw woning komen kijken. We vragen je om hierbij goed te helpen en de mensen binnen te laten.

Voor je verhuist moet je de woning proper maken en in goede staat aan ons teruggeven. Dat controleren we tijdens de plaatsbeschrijving die we ook al maakten toen je in de woning kwam wonen. We overlopen met jou of alles nog in orde is en nemen we de meterstanden van gas, water en elektriciteit op.
Is alles in orde, dan krijg je jouw huurwaarborg terug.
Na de plaatsbeschrijving geef je alle sleutels aan onze medewerker.


Aandachtspunten bij vertrek

Wat moet je doen?
Waar moet je op letten?
Wat moet je eventueel herstellen?

Op deze vragen willen wij je met onderstaande controlelijst een antwoord geven. Zo vermijd je dat er kosten kunnen afgetrokken worden van je huurwaarborg.

Het is belangrijk dat deze zaken in orde zijn vooraleer de plaatsbeschrijving door gaat.

  • Maak je huis volledig leeg.
  • Geef je huis een grondige poetsbeurt. Denk ook aan de zolder, de kelder, de garage, de (tuin)berging, …
  • Verwijder vetaanslag en reinig de dampkap in je keuken.
  • Controleer of alle sanitaire toestellen (kranen, toilet, douche/bad, lavabo/spoelbak) goed werken. Ontkalk en reinig deze grondig.
  • Vervang lekkende kranen of een doorlopend toilet in samenspraak met ons.
  • Verwijder het douchegordijn.
  • Indien aanwezig: reinig ventilatiemonden en raamroosters.
  • Verwijder alle pluggen, haken, nagels en vijzen uit de muren en plafonds.
  • Herstel gaatjes en losgekomen pleisterwerk van muren en plafonds.
  • Schilder muren en plafonds opnieuw in het wit als deze oorspronkelijk wit waren en je die in een andere kleur schilderde.
  • Verwijder de aanslag van nicotine als je binnen rookte.
  • Zorg dat de deuren en handgrepen in goede staat zijn. Zet deze vast indien nodig.
  • Controleer of alle ramen vlot openen.
  • Herstel het glas van het raam bij beschadiging in samenspraak met ons.
  • Controleer of eventuele rolluiken/zonwering/screens goed werken.
  • Herstel beschadigde of losgekomen plinten vakkundig.
  • Vervang beschadigde en niet werkende schakelaars en stopcontacten.
  • Zorg ervoor dat er in elke kamer 1 werkend lichtpunt met socket is.
  • Koppel de installatie van internet/telefonie/tv los.
  • Onderhoud een laatste keer de tuin en laat die in een goede staat achter.
    Maai het gras, verwijder het onkruid, snoei bomen en struiken en verwijder tuindecoratie.
  • Reinig grondig het terras/oprit.
  • Verwijder bijgebouwtjes (tuinhuis, veranda, afdak, berghok, …) en andere zaken in of aan de woning die u zelf heeft geplaatst zonder onze toestemming.
  • Reinig de regenwaterput en eventuele septische put.